Iklan Nuffnang

Iklan

geniee

1 May 2017

Sotong Celup Tepung






Hari ini adalah hari cuti setiap tahun sebagai meraikan Hari pekerja. Bila cuti jatuh pada hari Isnin, sangat terasa cuti yang merehatkan. Saya dan suami ke MKIC untuk melawat Juita yang akan menduduki peperiksaan A Level bermula pada 3 Mei. 2 hari di sana mnenemankan Juita study. Seperti dijangka perjalanan balik yang terpaksa menempuh kesesakan lalu lintas di Karak sehingga masuk ke Gombak. Semoga Juita dan rakan rakan dipermudahkan untuk menghadapi peperiksaan A Level dan lulus dengan cemerlang. Aamiin. OK kita tinggalkan dulu bab perjalanan saya di cuti panjang. Sekarang kita masuk sedikit bab pesanan dan peringatan buat kita semua. Bila kita melakukan sesuatu amalan dengan berilmu kita akan mendapat ganjaran yang lebih. Itulah pentingnya untuk kita menghadiri majlis ilmu. Ianya adalah taman syurga. Jika taman syurga di dunia, tidak kita kunjungi, apakah kita layak untuk mendapat syurga di akhirat kelak? Contoh yang saya ingin kongsikan ialah solat Dhuha yang merupakan solat sunat yang ramai sekali melakukannya. Namun jika kita tahu waktu yang paling afdhal untuk melakukannya, kita akan mendapat pahala yang lebih. Waktu seperti yang diajar oleh Rasulullah. Walaupun waktu solat Dhuha adalah pagi kira kira matahari tinggi segalah dan berakhir kira kira 15-30 minit sebelum solat Zohor, namun waktu paling afdhal adalah waktu di mana anak unta beralih tempat iaitu kira kira dalam pukul 10.00 ke 10.30 - 11.00 pagi. Semoga kita dapat melakukannya dengan istiqamah dan mencari yang lebih afdhal. Harap ianya memberi manafaat. 

Saya dan keluarga memang suka makan sotong celup tepung. Tapi kalau order sotong celup tepung di restoran, kena tengok dulu. Kerana silap silap bukan dapat sotong celup tepung tapi dapat cekodok sotong. Hahaha. Cara nak buat sotong celup tepung ni, kena tahu teknik supaya tepung melekat dengan elok di sotong. Pertama sotong kena betul betul kering. Dilap dengan tisu dapur. Kemudian, sotong dicelup dalam telur kuning, sebelum disalut dengan tepung. Setelah diangkat dari kuali, sotong mesti ditos dan kalau boleh masukkan dalam bekas yang dilapik tisu dapur dulu. Kalau kita makan di restoran besar, memang sotongnya bersalut cantik. Sotong celup tepung hari ini, disediakan Nana dengan dibantu Alain. Saya cuma menengok dan menasihat apa apa yang patut sahaja. Boleh klik di SINI untuk entri sebelum ini.

Jom layan resepi dan cara menyediakan sotong celup tepung yang mudah dan sedap di bawah ini. 





Sotong Celup Tepung
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Sotong - lap dengan tisu dapur hingga kering
Telur
Tepung gandum
Tepung serbaguna
Minyak untuk menggoreng

Cara cara:
Sotong yang dihiris dilap dengan tisu dapur sehingga benar benar kering. Celup sotong di dalam telur. Kemudian masukkan ke dalam tepung gandum.




Selepas itu, dicelup pula ke dalam tepung serba guna. Sedia untuk digoreng.





Goreng di dalam minyak yang agak banyak dan betul betul panas sehingga berwarna keemasan. Jangan digoreng terlalu lama kerana ianya akan menyebabkan sotong menjadi liat dan keras. Angkat dan tos atas tisu dapur. Sedia untuk dihidangkan...





4 comments:

  1. wah.. sedap ni. tq kak azie

    ReplyDelete
  2. Kak azie tulis lh resepi yg senang di masak oleh students yg duduk kat hostel..

    ReplyDelete
  3. wah.. sangat sedap ni resepi sotong celup tepung. nanti saya cuba buat untuk menu berbuka puasa.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Terima kasih share... Mmg suka sgt resepi nie... Tq kak azie

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.